O piesă de teatru despre sfârşitul martiric al lui Vodă Brâncoveanu

O piesă de teatru despre sfârşitul martiric al lui Vodă Brâncoveanu

Înainte de premiera piesei de teatru „Plecare fără întoarcere“, care a avut loc pe 28 mai la Petroşani, am participat la ultimele repetiţii. Ne-am întâlnit cu trei din cei patru actori ai piesei care are drept subiect ultimele momente din viaţa Sfântului Constantin Brâncoveanu. Regizat de Marian Ciripan, actul artistic a fost intens, reuşind să transpună sfinţenia şi trăirea Voievodului Martir.

O sală de teatru goală. Repetiţii. Trei din actori sunt pe scenă. Vocile şi chipurile lor ne arată intensitatea momentului: timpul din urmă al Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu petrecut în celulă înainte de jertfa sa martirică. Trădare. Ispită. Lacrimi. Rugăciune.

Cum au reuşit aceşti artişti să ne transpună în acele momente doar un critic de teatru poate explica, însă, pentru noi, sala aceea goală, semiîntunecoasă, s-a umplut de „lumină“, o „lumină“ care ni l-a arătat în toată plenitudinea pe Marele Voievod, înţelegând deplin jertfa familiei martire.

Ştim că este greu, dacă nu chiar imposibil, să aducem în acest articol o rază din acea „lumină“ iradiată de actori, însă poate reuşim să vă îndemnăm să ocupaţi unul din locurile sălii de spectacol.

Pentru început, distribuţia. Voievodul Constantin Brâncoveanu este interpretat de actorul Marian Ciripan, care „de această dată semnează şi regia acestui spectacol“, după cum îi place acestuia să se recomande. Doamna Marica, soţia Voievodului, interpretată de actriţa Cristina Moldoveanu, stolnicul Constantin Cantacuzino, unchiul de sânge al Voievodului şi cel care l-a vândut, de către actorul Corneliu Jipa, şi Kuciuk Selin, trimisul sultanului, actorul Cristi Dionise. Spectacolul este pus în scenă de Compania independentă de teatru „Civic Art“.

Decorul, celula în care şi-a petrecut ultimele luni din viaţă Voievodul, ne este descris de Marian Ciripan: „Hârdăul specific oricărei celule, o carafă cu apă, patul format din doar câteva paie de fân şi zidul care are lanţuri şi instrumente specifice torturii. Cadrul scenic este simplu, dar sugerează foarte bine chinul cumplit al ultimelor zile ale domnitorului“.

Scenariul este semnat de regizorul piesei, actorul Marian Ciripan, cu o susţinere deosebită din partea scriitoarei Ileana Toma, autoarea romanului „Ultimul Constantin. Romanul Brâncovenilor“, care stă, de fapt, la baza scenariului. „Documentarea s-a îndreptat şi către „Ultimul drum al lui Constantin Brâncoveanu“, o piesă semnată de consacratul dramaturg Dan Tărchilă, către romanul „Neamul Basarabilor“ al lui Aurel Petrescu şi, într-o oarecare măsură, către piesa lui Nicolae Iorga, „Constantin Brâncoveanu“, explică Marian Ciripan. Scenaristul Marius Ciripan a lucrat la această piesă din luna februarie a acestui an. Dacă cele două personaje istorice – Doamna Marica şi Kuciuk Selin – au fost prezente în Istanbul în anul 1714, când Vodă Brâncoveanu a fost întemniţat şi martirizat, „stolnicul Constantin Cantacuzino n-a fost prezent acolo, dar noi l-am introdus în spectacol pentru ca publicul să vadă întruchiparea lui Iuda în acest unchi al lui Brâncoveanu, care a fost factorul determinant în vânzarea domnitorului“, mai spune Marian Ciripan.

Un rol deosebit în realizarea acestui spectacol l-a avut şi arhim. Teofil Anăstăsoaie, Mare Eclesiarh al Catedralei patriarhale, care a propus acestei trupe de teatru proiectul la care ne referim.

Citeste mai mlt: ZIARUL LUMINA